De basisbewegingen worden daarom eerst geoefend in het groot en in de lucht. ( cirkels, rechten, boogjes, lusjes,…Pas daarna gaan we schrijbelen (= kronkelen, krassen, experimenteren op een schrijfoppervlak) en schrijftekenen waarbij dezelfde schrijfbewegingen die eerst in de lucht werden uitgevoerd, hun spoor achterlaten op bord of papier of op een ander schrijfoppervlak. We gebruiken daarvoor allerlei materiaal zoals bv. Krijtjes, wasco’s, klei, water, stiften, verf, zand, scheerschuim, sponsjes, stokjes,….Iedere schrijfdansles is ondersteund door muziek en liedjes, rijmpjes en spelletjes.
Zoals jullie merken is schrijfdans veel meer dan enkel het resultaat dat de kleuters soms meekrijgen naar huis.
Dit is natuurlijk moeilijker aan te bieden vanop afstand, via de computer.
Wij proberen jullie een zo ruim mogelijk aanbod aan te bieden via onderstaande links.
Schrijfpatronen.
Voorbereidend schrijven. Stappen over de kronkellijn, lussen en kikkersprongen.
Variant: voeten nat maken en met water schrijven, sportfles met water en schrijven over de patronen. 💧💦✏️🖍
Sensomotorische oefening per 2.
Teken een figuur op de rug van je vriendje! En voel wat het is!! ⏹🐛🌞❤️🔼
Www.huppeldepupenretteketet.beGeplaatst door Huppeldepup en Retteketet Bewegen met kleuters van A tot Z op Dinsdag 5 mei 2020
Coronapakket 2: ‘Vlinder’ staat online. Een instrumentaal liedje om de verticale en cirkelvormige lijnvorming te oefenen. Ook de jongste kleuters kunnen volop meedoen met deze opdracht. In de lucht, op het krijtbord of op papier. Ik wens jullie heel veel Krullenbolplezier! 🙂
Kijk ook naar de differentiatietips voor de oudste kleuters.
Ga naar www.onderwijsdoetertoe.be
Je vindt telkens eerst de instructie in pdf-vorm terug. Deze kan je downloaden. Daaronder staat dan telkens het liedje en de video die hoort bij de instructie.
Interesse in de methode Krullenbol? Surf naar https://www.diekeure.be/…/educa…/kleuteronderwijs/krullenbolGeplaatst door Schrijfritmiek & Meer op Donderdag 7 mei 2020
Een bewegingskoffer draagt bij tot het dagdagelijkse bewegingsaanbod dat voor de kleuters een noodzaak is. Het zet aan tot de fijne en grove motoriek, tot constructie en ontspanning. Een bewegingskoffer is multifunctioneel, je kan hem overal plaatsen en is vrij compact. Zo kan je hem zowel buiten als binnen gebruiken.
Je zoekt thuis een koffer, de grootte ervan maakt niet echt uit. De koffer zelf maakt ook al deel uit van de bewegingsactiviteit. Zo kan je over de koffer springen, bij een grote koffer kan je proberen om in de koffer te kruipen,…
Wat voor materiaal stop je nu in deze koffer? Je kan eigenlijk heel veel materialen in deze bewegingskoffer plaatsen. Enkele voorbeelden van zo’n materialen die iedereen thuis wel heeft liggen, gebaseerd op de fijne motoriek:
Schoendoos
Maak van een schoendoos een doolhof door er rietjes in te kleven. Zoek nadien een klein bolletje/knikker en leg dit in de doos. Nu probeer je de knikker door het doolhof te laten rollen door sturend draaiende bewegingen te maken met beide handen.
Verschillende tubes of flacons van bv. zeep
Wanneer deze tubes of flacons leeg zijn spoel je ze uit. Je laat je kind de dopjes van de lege tubes eraf draaien. Nadien leg je ze op een willekeurige volgorde apart. Nu is het aan het kind om te zoeken welke dop bij welke tube hoort.
Wasknijpers
Laat de kinderen aan de slag gaan met wasknijpers, laat ze meehelpen de was ophangen, laat ze kaarten omhoog hangen,…
Rietjes met een kartonnen doos van bijvoorbeeld cornflakes
Prik hier enkele gaten door en laat de kinderen de rietjes door het gat duwen. Maak het moeilijker door er aan de andere kant ook een gat aan toe te voegen zodat het rietje van de ene kant naar de andere kant moet. Maak rond de gaten een kleur zodat ze de gekleurde rietjes bij het gekleurde gat moeten steken. Je kan de rietjes ook vervangen door een stuk touw, dit is nog fijner materiaal
https://www.facebook.com/visuallearningforlife/videos/538740520358923/
Bij de jongste kleuters gaat het tijdens de schrijfdans vooral om experimenteren.
Hier zijn enkele voorbeeldjes hoe je dit kan doen.