Algemene tips

Overgang K3 naar L1

Is mijn kleuter schoolrijp? Bekijk HIER het filmpje.

 

Zelfstandige plantrekkers

Ik hoor in deze periode vaak van ouders hoe moeilijk het is om kleuters zelfstandig bezig te laten zijn zonder dat ze mama en/of papa alsmaar aan storen tijdens het thuiswerk. 

Dit is iets waar wij met het kleuter-team heel erg aan werken. Wij zijn dit schooljaar gestart met een ervaringsgerichte aanpak. 

Iets wat wij hieruit hebben geleerd is dat kinderen veel meer zonder de juf kunnen. Dit omdat we hen het juiste aanbod geven. 

Dit is iets wat jullie thuis ook kunnen proberen. 

Bijvoorbeeld in de knutselhoek op school vinden de kleuters een ruim aanbod aan materiaal dat ze mogen gebruiken. Dit al van bij de jongste kleuters. Dit gaat van lijm, tot plakband (washitape, papierplakband, gewone plakband, …) tot allerlei soorten papier, blinkertjes, gewone scharen, kartelscharen, kurken, karton, lintjes, knoopjes, en noem maar op!
Als je zelf niet veel knutselmateriaal in huis hebt, zoek dan tussen het kosteloos materiaal. Kinderen kunnen hier uren met bezig zijn en hebben hier reuze veel ideetjes voor om dit tot iets prachtigs om te toveren. 

Maak hen duidelijk dat dit hun materiaal is, de andere spullen zijn van mama en papa en kunnen ze nu even niet gebruiken (bv extra plakband/lijm/…). 

Probeer eerst te weten te komen wat hun noden precies zijn. Waarvoor hebben ze jou precies nog nodig? Materiaal? Om je mening? Zo kan je bijvoorbeeld zeggen dat je voor het eten samen eens naar alle prachtige knutselwerkjes zal kijken. Neem hier dan ook echt de tijd voor. 
Als hier veel nieuwe spullen voor uw kind bij zijn, probeer dit dan stap voor stap op te bouwen. Alles in één keer aanbieden lijkt niet zo’n goed idee. En af en toe eens nieuws is ook zeer leuk voor kinderen, al is dit gewoon een zak vol knoopjes! 

hopelijk zijn jullie hier iets mee! 
Als er nog vragen zijn, laat gerust iets weten, 

Juf Marlies 

 

Tips tegen verveling
Kleuters hebben vaak thuis een overaanbod van speelgoed.
Vaak raken ze hierdoor sneller ‘uitgespeeld‘.

Wat kan helpen?
Zorg voor een afwisselend aanbod. Neem eens wat speelgoed weg en biedt tijdelijk wat minder speelgoed aan.
Daarna kan je af en toe eens wisselen van speelgoed en raken ze minder snel uitgespeeld.

Kleuters houden ook van het niet kan-en-klare-speelgoed!
In de klas gebruiken wij zeer veel kosteloos materiaal om hun fantasiespel te stimuleren.
(rekkertjes, kiezelsteentjes, knoopjes, rietjes, schelpjes, gordijnringen, frisco-stokjes, houten plankjes, flessendopjes, wasknijpers, wijnkurken, keukenpapier-rolletjes, …)
Je zal er van verschieten hoe creatief kleuters hiermee omgaan! 

Succes, veel plezier, en hou jullie goed! 🙂 
Juf Marlies 

 

Een kleuter in huis?
1. Bied structuur aan, net zoals in de klas 
2. Ga met je kinderen op voorhand rond de tafel zitten, hoe jong ze ook zijn. Dit zal je veel frustratie achteraf besparen. Leg uit dat het heel aparte weken zijn.
3. Maak duidelijke afspraken op voorhand, zodat je kinderen weten wat van hen wordt verwacht. 
4. Werk in tijdsblokken. Volg het schema zoals op school. 
5. Zet ook je kinderen aan het werk. Vaak vinden ze het leuk om net hetzelfde te doen als papa of mama. Zoek kleurplaten, werkblaadjes op het internet, ... en print ze af. Zo kunnen jullie samen werken. 

6. Veel succes en moed om deze moeilijke periode door te komen! 

© Kathleen Amant - www.amant.be